Saskia Mootz
Zwolle

Sas Creaties: blogs vanuit mijn ervaring binnen het hoger onderwijs. Voor iedereen die met studenten werkt of van ze houdt.

Blogs

Go with the flow

on
5 oktober 2016

´Als je in een flow zit, kom je tot optimale prestaties en kun je je beter focussen. Zijn er nog vragen?´ Tot zover de presentatie van een student over het fenomeen ´flow´,  afgelopen maandag. Uiteraard geen vragen. Behalve van mij. Want wat is een flow precies? Wanneer kom je in zo´n flow en wat betekent dat voor de (studie) keuzes die je maakt?

Om inspiratie op te doen, vraag ik de klas om in duo´s door het gebouw te lopen en het onderwerp te bespreken. Dat hoef ik geen twee keer te zeggen. In een rap tempo is het lokaal leeg. Ik kijk naar buiten en geniet van de stilte. Langzaam dwalen mijn gedachten af naar mijn eigen ´flowervaringen´. De momenten waarop ik volledig opga in wat ik doe, waarbij ik graag mijn doel wil bereiken en waarbij ik uitdaging en interne motivatie ervaar. Die zijn er best vaak. Een interessante les voorbereiden, lessen geven, een mooie tekst schrijven, bloggen, acteren, fotograferen. Vooral dingen die ik leuk vind eigenlijk. Is dat voldoende voor het ervaren van een flow?, vraag ik me ter plekke af. Gelukkig komen de studenten bijna terug en hebben we de nabespreking nog. Ik ben benieuwd naar hún bevindingen. Zoals zo vaak verrassen ze me:  ´Als ik aan het leren ben met klassieke muziek, kom ik in een flow,´ zegt de ene student. Direct zijn er drie die dat herkennen. ´Ik heb het tijdens free runnen,´ zegt een ander. Er volgen meer voorbeelden. Ik merk dat ook zij vooral dingen noemen die ze leuk vinden om te doen. Is een flow een modewoord voor opgaan in iets wat je leuk vindt? Ik besluit het te vragen: ´Vinden jullie dat je bij een flow vrijflowwel altijd iets doet wat je gewoon leuk vindt?´ Stilte. Hoewel ik vind dat er geen domme vragen bestaan, kijkt de klas me aan alsof ik er toch één heb gesteld. ´Natuurlijk mevrouw, je moet wel iets doen wat je echt leuk vindt,´ is de reactie. Zo simpel is het dus. Er zijn geen dure woorden nodig.

Ik vertel ze over de overstap die ik heb gemaakt van de psychiatrie naar het onderwijs en hoe belangrijk het is dat ze later inderdaad iets gaan doen wat ze leuk vinden. Het leven is geen grote flowervaring, maar je hart volgen en iets doen wat bij je past, zorgt wel voor energie. Ze zijn het met me eens. In die flow sluiten we de les af.

TAGS
RELATED POSTS