Saskia Mootz
Zwolle

Sas Creaties: blogs vanuit mijn ervaring binnen het hoger onderwijs. Voor iedereen die met studenten werkt of van ze houdt.

Blogs

Hip

on
1 april 2015

Sinds kort mag ik een keer per week weer de student uithangen. Ik volg een cursus die mij helpt om betere lessen en trainingen te geven. Samen met een groep lotgenoten leer ik alles over leerstijlen, toetsing en werkvormen. Een les over e-learning kan daar natuurlijk niet bij ontbreken. We leven immers in een digitale maatschappij. Online opleiden dus! Daaronder valt alles wat je aanbiedt aan leeractiviteiten waarbij je interactief gebruik maakt van een computer.

Interactief. Een mooi woord. Welke groep ik ook voor me heb, ik maak graag gebruik van interactie. Na de les over e-learning weet ik nog beter wat er ook op dat gebied mogelijk is. Dat blijkt een heleboel te zijn. Dus zijn mijn lessen tegenwoordig deels gevuld met quizjes waar de hele groep ter plekke aan meedoet doordat ze inloggen op de site waar ik de quiz heb aangemaakt, feedbacksessies binnen een digitale leeromgeving of opdrachten waarbij wordt samengewerkt via een site en waarvan het resultaat op een groot scherm in de lesruimte te zien is. Studenten vinden het over het algemeen erg leuk en het bevordert zeker de interactie! De overige tijd vul ik op met filmpjes, muziek, creatieve werkvormen, discussie en kennisoverdracht. Ook daarmee wordt iedereen geactiveerd (op die ene student na, die in elke groep aanwezig is en bijna ingehuurd lijkt om verveeldheid uit te stralen).

Als ze dan zo bezig zijn, dwalen mijn gedachten soms even af naar mijn eigen studietijd. Ik zie de collegezaal voor me en hoor de docent zijn powerpoint voorlezen. Af en toe een beeldfragment of een groepsdiscussie, maar echt interactief? Ik kan het me niet herinneren. Ben ik daarmee slechter opgeleid? Ik geloof het niet. Wat de vraag oproept of al dat hippe gedoe wel echt nodig is om stof over te brengen. Worden studenten er niet gewoon lui of verwend van? Lezen ze het boek nog wel? Moet er niet steeds meer uit de kast gehaald worden om deelnemers te boeien? Misschien. Maar als ik dan een student na het zien van een filmpje hoor zeggen dat ze het nu eindelijk begrijpt (terwijl het eerder ook al drie keer op een andere manier is uitgelegd) weet ik dat het benutten van alle mogelijkheden van tegenwoordig er in elk geval voor zorgt dat iedereen op zijn of haar eigen manier kan leren. Dat is minstens zo hip als e-learning zelf.

TAGS
RELATED POSTS