Lieve Saskia


Studenten uit Nijmegen kregen vorige week een college over omgangsvormen met hun docenten. Een fatsoenscollege. Aanleiding: ergernis bij de docenten over de mails die ze van studenten krijgen. Te amicaal, veel spelfouten, tutoyeren en met gebruik van smileys. Het zou de reputatie van de studenten negatief beïnvloeden. Ze moeten opgevoed worden! Om heel eerlijk te zijn, riep dit bij mij niet direct enorm veel herkenning op. Tijd dus voor een onderzoek uit eigen zak. Ik heb mijn mailbox doorzocht en heb gekeken of ik inderdaad een onbeleefde of amicale lijn kon ontdekken. En waar kun je dan beter beginnen dan bij de aanhef?

De meeste mails beginnen keurig met ‘Dag mevrouw’, ‘Beste mevrouw’ of ‘Dag/beste Saskia’. De enige uitzondering die ik kon vinden was de mail van een meisje dat begon met ‘Lieve Saskia’. Nu ben ik natuurlijk best lief, maar dat is als student inderdaad niet zo handig. We zijn tenslotte geen vriendinnetjes. Maar goed, al met al nog geen schokkende ontdekkingen. Dan de mails zelf. Ik moet toegeven, dat van die spelfouten, dat klopt. Van ‘ik heb me verslag niet ingeleverd’ tot ‘ik zou jouw graag wat willen vragen’. Verder soms iets teveel de gebiedende wijs. Of studenten mailen op zondagavond om tien uur met een vraag die geldt voor de les van maandagochtend half negen. Denken ze echt dat ik altijd aan het werk ben? Sommigen zijn zich overigens wel bewust van het bijzondere tijdstip waarop ze mailen: ‘Sorry dat ik je in het weekend stoor’ of ‘Ik weet dat je vakantie hebt, maar….’. Tot slot ben ik ietwat hijgerige mails tegengekomen. Daarin wordt korte tijd na het verzenden van de eerste mail nog een mail gestuurd met de vraag waar het antwoord blijft. In alle mails wordt overigens inderdaad vrij snel je en jou gebruikt, soms inclusief smileys. Daarmee rest alleen nog de afsluiting van de mails. Vaak gewoon iets met groeten. Regelmatig ook gewoon een naam. Soms iets van fijn weekend, fijne vakantie. Één keer welterusten. Gezien het tijdstip waarop dit verstuurd was, moest ik daar vooral om lachen.

Dat brengt me eigenlijk ook wel bij mijn conclusie: het klopt dat studenten soms onbeleefd zijn of te vrij in hun manier van mailen. Een correctie is dan vaak al genoeg om het niet weer te laten gebeuren. Verder kan ik bevestigen dat studenten (eigenlijk vooral als ze me langer kennen) amicaal kunnen zijn in hun woordkeuze. De vraag is alleen of dit daadwerkelijk iets zegt over de verloedering van hun generatie of respectloosheid richting hun docent. Zelf denk ik dat respect niet alleen zit in u versus jij. Tijden veranderen. Op de basisschool is juf De Groot inmiddels ook gewoon juf Janneke. Het gaat om een algemene houding. Daar ben ik als docent ook zelf bij. Ik wil geen docent zijn die zich boven haar studenten plaatst en die koste wat het kost als edelachtbare wil worden aangesproken. Ik wil studenten iets leren over mijn vak en hoe je daarbinnen met elkaar communiceert. Ik heb liever een zinvolle les als Saskia dan een rommeltje als geachte mevrouw. Een zinvolle les als mevrouw mag natuurlijk ook. Lieve Saskia ben ik zeker niet. Mijn studenten zijn vast wel zo fatsoenlijk om dat te bevestigen.