Prestatiedruk: studenten met te veel ballen in de lucht

prestatiedruk

‘De meerderheid van de studenten in onderzoek gaf aan vaak tot erg vaak last te hebben van prestatiedruk. De druk om te presteren. Op meerdere terreinen ballen in de lucht houden. Herkennen docenten dit voldoende?’

 

08-11-17

‘Mevrouw, ik moet vanavond werken, dus ik vroeg me af of ik wat eerder weg kan uit de les. Anders haal ik het niet namelijk.’ Twee ietwat schuldbewuste studentenogen kijken me gespannen aan na het stellen van deze vraag. In mijn hoofd draaien de radertjes. Het is niet de eerste keer dat ze dit vraagt. Bovendien ben ik geen fan van dergelijke verzoeken. Sterker nog, ik vind ze vaak vervelend. Mijn lessen zijn geen inloopspreekuur; ik neem mezelf graag serieus. Toch zegt iets me dat er misschien meer aan de hand is. Dus ik leg de verantwoordelijkheid terug en voeg eraan toe dat ik graag een keer met haar door wil kletsen over haar werk.

 

Een akelig web

Tijdens dat gesprek blijkt dat mijn voorgevoel redelijk juist was. De studentenogen kijken niet meer schuldbewust, maar verdrietig. Af en toe blinkt er een traan, die driftig weggeslikt wordt. Thuis zijn er problemen, dus woont ze sinds kort op kamers. De kosten van de huur en de studie zijn moeilijk te betalen, dus is er werk nodig. Dat werk is niet altijd makkelijk te combineren met de lessen, dus is ze vaak afwezig. Ze wil echter wel graag een goede student zijn, dus praat zie hier niet snel over met docenten. Kortom, een akelig web waar ze in verstrikt zit.

 

Prestatiedruk groot onder studenten

Ze is niet de enige, zo blijkt. Vandaag verscheen er een onderzoek naar prestatiedruk onder studenten, uitgevoerd op Hogeschool Windesheim. De meerderheid van de studenten daar gaf aan vaak tot erg vaak last te hebben van prestatiedruk. De druk om te presteren. Op meerdere terreinen ballen in de lucht houden. (Meer hierover lees je hier en hier en ook via deze link door op de woorden te klikken).

De verwachting is dat dezelfde trend breder gevonden wordt (verbredend vervolgonderzoek wordt in het huidige onderzoek aanbevolen). Ook zonder de vervelende omstandigheden van de student hierboven. Een zorgelijk signaal. Het lijkt logisch dat docenten deze trend als eerste opmerken. We zitten er immers met onze neus bovenop. De praktijk is weerbarstiger. Veel studenten schamen zich en gaan liever eerder weg bij een les dan dat ze aan iemand moeten vertellen dat het hooghouden van de ballen niet meer lukt. Veel docenten prikken daar, logischerwijs, moeilijk doorheen. Dus lieve studenten, studeren is niet altijd makkelijk. Zeker niet als je op meerdere terreinen druk ervaart. Laat het ons weten! We willen graag helpen. En lieve docenten, laten we oog houden voor de druk die studenten kunnen ervaren en laten we in gesprek blijven met studenten. Samen met de resultaten uit het aanbevolen vervolgonderzoek kunnen we de prestatiedruk zo misschien een beetje verlagen.

Afbeelding: pixabay.com