Complimentendag


 ‘Door hardop uit te spreken of op te schrijven dat iemand iets goed doet, neemt het zelfvertrouwen toe en ontstaat er ruimte om te leren en te ontwikkelen.’

 

1-3-17

‘Wat vonden jullie dat er goed ging?’, vraag ik twee studenten nadat ze een intakegesprek hebben gevoerd. Het blijft een tijdje stil. Wenkbrauwen fronsen; er wordt diep nagedacht. Aarzelend begint er één: ‘Ik vond dat ik goed heb doorgevraagd, maar….’ Vrijwel direct volgen de minpunten. Bij veel studenten gaat het zo. Ze vinden het bijna allemaal moeilijk om positief te zijn over zichzelf. Over elkaar lukt dat al wat beter, maar ook daar is er toch snel de neiging om te focussen op minder goede punten.

Gelukkig hebben ze mij nog; hun altijd goedlachse en positieve docent die bol staat van de complimenten. Toch? Hm; hier wordt het tijd om even kritisch naar mezelf te kijken. Ik probeer tijdens lessen en in individueel contact altijd de focus te leggen op positieve punten. Tegelijk ervaar ook ik dat dit niet altijd even makkelijk is. Benoemen wat om verbetering vraagt, gaat op de een of andere manier toch sneller. Daarin blijk ik niet de enige te zijn. Het is vandaag zelfs nationale complimentendag! We zouden als Nederlanders te weinig complimenten geven. Sterker nog: het zou niet in onze aard zitten om dit te doen. Dus is 1 maart uitgroepen tot complimentendag om ons bewust complimenten te laten geven. Dat is nog populair ook. Van het jeugdjournaal tot verschillende kranten en twitter; het is hot! (Meer over deze dag lees je hier). Maar waarom? Ik vind het persoonlijk altijd een beetje gek dat we zoveel dagen nodig hebben om ergens aandacht aan te geven. Vaderdag, Moederdag, Valentijnsdag, pannenkoekendag, secretaressedag, dagvandeliteratuur, dagvandebouw. Ja, dahag.

 

Elke dag mag complimentendag zijn

Maar goed, kennelijk is het belang van complimenten groot, anders was deze dag er niet. Dat belang voert terug naar één van de basisbehoeftes van de mens: waardering. Complimenten zijn een vorm van waardering. Door hardop uit te spreken of op te schrijven dat iemand iets goed doet, neemt het zelfvertrouwen toe en ontstaat er ruimte om te leren en te ontwikkelen. Hoe persoonlijker en concreter dat compliment of de waardering is, hoe groter het effect. Ook binnen het onderwijs. Of moet ik zeggen: ‘Juist binnen het onderwijs’? Wat mij betreft staat leren en ontwikkelen daar absoluut centraal. Als complimenten en positieve feedback hieraan bijdragen, kunnen ze dus niet vaak genoeg gegeven worden! Sterker nog: door het geven van positieve feedback neemt ook nog de motivatie van studenten toe. (Hoe je dat op een goede manier doet lees je in dit boek). Een mooie uitdaging voor studenten onderling, voor docenten en iedereen die wil bijdragen aan onderlinge waardering. Niet alleen op 1 maart. Elke dag mag complimentendag zijn.

Bronnen: nationalecomplimentendag.nl, leren.nl